De gloriejaren van het Orkest Zonder Naam en de Bietenbouwers o.l.v. Ger de Roos.
In 1946 had de Katholieke Radio Omroep dringend behoefte aan
een luchtig en vrolijk amusementsorkest dat uitzendingen zou
verzorgen en ingezet kon worden op de KRO promotieavonden
door heel Nederland. Het was de bedoeling dat de KRO op deze
promotieavonden zo veel mogelijk leden zou verwerven. Een
vriend van Ger de Roos, Klaas van Beeck werkte voor de KRO en
vroeg hem te solliciteren. Ger de Roos had al op 20 jarige
leeftijd een jazz/dansband THE RASCALS die vooral optrad in
het Gooi. Talrijke dansavonden werden gegeven in Hotel Jans,
Gooiland, Hof van Holland in Hilversum. Uit die tijd dateert een
overeenkomst met Martin Boin leider van de R. K. dansavonden
in Grand Hotel Gooiland met G. de Roos . Voor 5 dansavonden in
Januari 1938 bedroeg het . honorarium voor deze avonden 27.
50. Tijdens de oorlogsjaren werd het steeds moeilijker om
Amerikaanse dansmuziek te spelen. In Hotel de Witte Bergen
gebeurde het een keer dat onverwachts de Duitsers binnenvielen en de band als één man een nummer van Glenn Miller
veranderde in een Duitse polka. Een vast inkomen werd tijdens de oorlogsjaren verdiend met het werken als vaste pianist
bij de radio afdeling ochtendgymnastiek.
Ger de Roos vertelt over de ochtendgymnastiek;
Ik moest een auditie maken met een twintigtal andere kandidaten. Ik
was de laatste van het stel en trof bij mijn binnenkomen in de studio
een doodvermoeide en teneergeslagen gymjuf. Die had van twee tot zes
haar oefeningen staan zwaaien, je weet wel: é-ne, twee-je, drie-je,
vier-e…armen omhoog, linkerbeen voorwaarts enz. Daar had de een
Bach bij gespeeld, de ander weer een daverend swingchorus bij gewipt
en weer een ander was droomland binnen gegaan en had heerlijke
melodieen gefantaseerd. Maar wat zij nou juist nodig had speelde ik. ’n
Simpel melodietje, ’n polkamotiefje. . lekker in de maat. Ik heb vier
jaar lang de ochtendgymnastiek gedaan en . . koud ‘s morgens in de
studio. . daar zat ik al om kwart voor zeven te bibberen.
Voor de KRO auditie werd in de Decca studio een proefopname gemaakt op
glasplaat met de specifieke sound van het later zo populaire ORKEST
ZONDER NAAM. Deze sound was een mix van de toenmaals bekende orkesten
zoals Victor Silvester, Will Glahé. De beoordeling viel niet echt gunstig uit
“meer geschikt voor bruiloften en partijen”Toch werd besloten om het
orkest een kans te geven om zich te bewijzen. Een contract werd